Vitamine D tanken terwijl alles shined

31 maart 2016 - Zurich, Zwitserland

Wowh alweer lang geleden dat ik wat geschreven heb, maar de dagen blijven hier voorbij vliegen. Bijna ongemerkt heeft de winter hier plaatsgemaakt voor de lente, en dat betekend dat alles begint te shinen. Het huis shined het hardst, overal waar je staat valt dat grote gele huis op, want hij staat te shinen in de zon! Maar ook laten de zon en de blauwe lucht het meer shinen, de hele stad ligt er gewoon prachtig bij. De bloemetjes beginnen langzaam te bloeien en de (nu nog witte) bergtoppen kan je overal zien door het heldere weer!

Met dit weer kan je gewoon niet binnen blijven, vandaar dat dit verhaal vooral vol staat met uitstapjes. Ik ben 2 weken terug voor het eerst op mijn racefiets gestapt, het is zo mooi om hier te fietsen want overal waar je heen fietst heb je weer een ander mooi uitzicht! Het enige nadeel is dat het berg af eigenlijk heel saai is, omdat er overal zijstraatjes zitten ben je eigenlijk meer aan het remmen dan lekker snel de berg af rollen. Maar berg op is er genoeg uitdaging, en wordt er ook nog een beetje aan mijn conditie gewerkt.

We hebben de laatste weken veel gewandeld, door de stad, door het bos, langs het meer, gewoon om buiten te zijn, vitamine D te tanken, en tegelijkertijd de stad te leren kennen. Ik heb de indruk dat de zon hier meer schijnt als in Nederland, en elke keer weer worden wij als Hollanders in de lente verleidt om weer naar buiten te gaan. Hoe meer zon hoe beter!

Zaterdag 19 maart zijn we samen met 2 anderen uit België en Genève naar Konstanz geweest. Dit ligt net over de grens in Duitsland, dus fijne prijzen die we niet meer gewend zijn. Omdat het erg mooi weer was hebben we vooral genoten van de goedkope terrasjes. Daarnaast zijn we wat winkels in geweest om voor normale prijzen te shoppen, en uiteraard hebben we met een grote Duitse burger (betaalbaar vlees) en een flammkuchen (soort pizza) onze dag afgesloten.

De schoolweken verlopen rustig, we hebben steeds meer contact met de klasgenoten uit de klassen waar we in zitten. Roos en ik beginnen steeds meer te merken dat het verschil in PMT toch wel heel groot is tussen Nederland en Zwitserland. Hier wordt er voornamelijk aan motorische ontwikkeling van kinderen gewerkt, het lijkt daarin meer op fysiotherapie/motorial remedial teaching. Terwijl we in Nederland ons focussen op de psychische achtergrond van het kind. Dit is wel even wennen aan een andere manier van kijken, werken en observeren. Het is wel heel fijn dat we een stage hebben waarin we dit ook een beetje kunnen oefenen, want op school wordt er vergeleken met in Nederland niet heel veel gedaan met de praktijk.

Op dit moment hebben wij een week paasvakantie, deze hebben we volgestopt met veel uitstapjes en activiteiten. Vrijdag zijn ben ik met Jasmijn en Roos Bijkerk (andere Roos dan waar ik mee woon) een hele middag spelletjes gaan doen, het regende dus het was een perfecte dag om lekker binnen te zijn. Roos was met haar ouders naar haar tante dus die was er niet bij, voor het eerst sinds bijna 2 maanden dat we een paar dagen minder met elkaar waren. Niemand in het huis kan het begrijpen want elke keer liep ik door de keuken en werd er gevraagd, ‘waar is Roos?’ Normaal zijn we áltijd samen volgens iedereen. Ik geloof dat dat ook wel klopt.

Zaterdag ben ik met Roos en haar familie mee geweest de Üetliberg op. Het was echt een heerlijke dag, de meest heldere tot nu toe. Perfect weer dus om van het uitzicht te genieten. Ik had niet verwacht dat het zo mooi was, dus dat was een leuke verassing!

Zondag was Roos de hele dag met haar familie weg, ik ben zelf even gaan wandelen en met de boot over het meer naar een buitenwijk van Zürich gegaan. Het weer was die dag niet heel mooi maar het was niet koud en het was leuk om een ander deel van de stad te zien.

Maandag is de familie van Roos weer vertrokken en zijn Roos en ik samen naar de dierentuin geweest. Het is een  mooie dierentuin, het lijkt allemaal wat echter omdat er ook heuvels zijn en bergen op de achtergrond. We hadden een leuk barretje ontdekt in het regenwoud waar we heerlijk wat hebben gedronken met muziek uit Madagaskar op de achtergrond.

Dinsdag was volgens ons de laatste goede kans om te gaan snowboarden, dus we hebben alle spullen weer verzameld en de trein gepakt naar Flumserberg. Het was echt heerlijk want we hadden een privépiste aangezien het zo rustig was. De sneeuw was wel een beetje aan het smelten, maar het was nu nog best lekker. Het weer was ook heel goed dus we hebben nog even een laatste keer heerlijk kunnen genieten!

Woensdag zijn de twee vriendinnen van Roos aangekomen. We hebben met ze door de stad gewandeld en genoten van het (alweer) hele mooie weer. Vandaag wordt het als het goed is nog warmer, 21 graden, dus ik ga geen tijd verspillen aan het typen van een nog langer verhaal, en vertrek zo weer naar buiten om de stad te zien shinen, vitamine D te tanken en te genieten!