OWYEAH!

13 maart 2016 - Zurich, Zwitserland

De dagen beginnen hier wat meer structuur te krijgen, overdag gewoon school. De laatste weken vallen er niet zo veel lessen meer uit dus nu zijn het echt dagen van 9 tot 5. In het Duits is dat soms nog wel erg vermoeiend. Na de school gaan we regelmatig sporten en natuurlijk plannen we op de vrije momenten veel leuke uitstapjes! Stilzitten is nog niet een van de onderdelen in onze agenda, en met alles wat we nog willen doen zal dat er ook niet zo snel bij komen.

Maandag t/m donderdag waren niet de meest bijzondere dagen om over te vertellen, we hebben lessen gevolgd en stage gehad. Het Duits wordt steeds makkelijker te volgen, maar het lezen is nog erg lastig. We hadden op donderdag een dag zelfstudie waar er van ons verwacht werd dat we ongeveer 50 pagina’s zouden lezen en een presentatie zouden voorbereiden. Nadat we 2 uur bezig waren met overzicht krijgen in alle losse papiertjes en de planningen én een uur hadden gedaan over 4 bladzijden lezen kwamen we tot de conclusie dat we die 50 pagina’s niet allemaal konden lezen in die dag. We zijn op zoek gegaan naar docenten die ons konden helpen met misschien het aangeven van de hoogtepunten of het uitleggen van de onderwerpen zodat we het in het Nederlands konden terugzoeken, maar de docenten zijn niet op school als er zelfstudie ingeroosterd staat. Als docent heb je hier volgens mij een lekker leven, je geeft in tweetallen les dus hoeft maar de helft voor te bereiden, en de helft van de dagen is zelfstudie dus kan je alles voorbereiden. Uiteindelijk hebben we maar een mail gestuurd met dat het niet ging lukken om alles door te nemen. Inmiddels hebben we afspraken gemaakt over hoe we dit probleem gaan tackelen. Zij leggen ons de thema’s uit zodat wij makkelijk op zoek kunnen gaan naar informatie in het Engels of Nederlands.

Vrijdag hadden we het Swiss-moduul. Een gezellige bijeenkomst waarin mij veel meer duidelijk is geworden over het schoolsysteem in Zwitserland. Na deze bijeenkomst ben ik met Roos, Roos en Jasmien (uit België) wat gaan drinken, erg gezellig, even lekker in een caféetje met Nederlands sprekende mensen om je heen. Daarna was het een beetje haasten, we zouden samen met een Mexicaanse jongen gaan koken, Roos ging dansen, en ik ging samen met de Mexicaan en een Duits huisgenootje schaatsen. Als je hier gaat schaatsen kan je nergens noren huren. Ik kreeg kunstschaatsjes mee, dus ik heb weer wat nieuws geleerd. Het huisgenootje uit Duitsland heeft mij een beetje les gegeven want ik voelde me een kluns op die schaatsen. Inmiddels kan ik een pirouette inzetten en hem niet afmaken. Na het schaatsen konden we eindelijk de mexicaanse maaltijd opeten, echt megaaalekkere guacamole! Weer leuk druk dagje zo!

De volgende dag zijn we met blablacar naar Genève gereisd. Ik kan blablacar nu aan iedereen aanraden! Roos en ik reden mee met een man uit Duitsland, op de meest random momenten zei hij uit het niets OWYEAH. We hebben erg veel gelachen onderweg, de reis duurde door files helaas wat langer, maar ach, we hebben ons wel vermaakt. Toen we eindelijk veilig en wel in Genève waren aangekomen was het al 5 uur. Selina, een klasgenootje die als uitwisselingsstudent nu in Zürich zit, maar normaal in Genève studeert, heeft heel lief voor ons slaapplekken geregeld en heeft ons als tourguide rondgeleid. Omdat het al heel laat was toen we er waren hebben we helaas niet heel veel van de stad kunnen zien. Alleen een klein stukje van de Altstad. Helaas begon het al heel snel heel hard te regenen en werd het vroeg donker. We zijn een half uur gereisd naar een plek ergens buiten Genève waar we bij een ouder echtpaar hebben overnacht.

Zondag zijn we naar de (schijnbaar wereldberoemde) autoshow in Genève geweest. Daar worden jaarlijks alle mooie (en soms ook lelijke) nieuwste modellen auto’s gepresenteerd. Ik kan wel zeggen dat ik even in een nieuw wereldje ben beland daar haha. 7 Jaarbeurshallen vol dure glimmende auto’s, poserende vrouwen en hier en daar ook wel knappe jongens die meer konden vertellen over de auto’s. Maar niet alleen dat, ook enorm veel mensen die daar op af komen. Ik heb geen enkel verstand van auto’s (shame on me) maar ik heb wel mijn ogen uitgekeken naar het hele fenomeen!

De terugweg zijn we weer met blablacar meegereisd terug naar Zürich. Weer een leuke lift met weer een Duitser. Deze jongen wil ons wel snowboardles geven dus misschien moeten we maar even contact houden.

Maandag begon de week weer lekker met alle schooldingetjes. Dinsdagavond ben ik gaan zaalvoetballen, ik heb een groep jongens gevonden die wekelijks met elkaar een hal huren, dus ik kan weer lekker voetballen.

Woensdag hadden we een vak dat we nog niet eerder gehad hadden. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Het werd gegeven door een man die met een wandelstok binnen kwam lopen, zijn leeftijd is rond de 80. Ik heb me een tijdje afgevraagd of hij nou echt onze docent was, maar blijkbaar is dat wel zo. Ik vind het eigenlijk wel gaaf, dat zo’n man zoveel passie heeft en dat nog doet. Hij had ook echt heel veel kennis van het onderwerp (observeren). Als je 80 bent kan dat ook niet anders want dan heb je je hele leven lang al mensen geobserveerd.

De studenten op school beginnen langzaam te wennen aan het idee dat er een aantal mensen in de klas zitten die niet uit de Zwitserland komen en beginnen steeds meer interesse te tonen. Ik vond het wel gek, als ik bedenk dat wij daar nu al 3 weken zitten, dat ze nu pas naar ons toe komen om zich voor te stellen en te vragen hoe wij heten. Maar wel fijn om te merken dat er wat verandering in komt. We zijn nu ook uitgenodigd voor een swingavond waar een klasgenootje danslessen geeft.

Vrijdag zijn Roos en ik inkopen gaan doen voor het openingsdiner, op zaterdag. Het is hier blijkbaar min of meer verplicht dat je kookt voor het hele huis als je hier nieuw bent. Nadat we in 6 winkels zijn geweest hebben we uiteindelijk spliterwten kunnen vinden voor echte Hollandse erwtensoep. Daarna hadden we weer ons Swiss-module waarmee we een excursie hadden in Zürich. Het was een beetje een geschiedenisles, best interessant maar iets minder als het ijskoud is buiten. Daarna zijn we binnen maar even op gaan warmen met Jasmien. ’s Avonds hebben Roos en ik om 5 voor 8 een sprintje getrokken naar het theater naast de deur (de voorstelling begon om 8 uur). Dit was de voorstelling waar we een tijdje terug voor uitgenodigd waren. Ondanks dat het Duits niet altijd even makkelijk te volgen was, hebben we er erg van genoten. Hele mooie Ierse muziek en een goed verteld Iers liefdesverhaal.

Zaterdag stond in het teken van koken, vanaf 1 uur zijn we bezig geweest met het voorbereiden en koken van de erwtensoep. Wauw wat veel soep voor 50 man! We hebben nog een hele pan over, dus wie honger heeft is welkom ;). Het Diner zelf was erg gezellig, aan een lange tafel met zijn allen gezellig eten. Meerdere huisgenoten zeiden de soep erg lekker te vinden (of dat uit beleefdheid was weet je nooit, maar ze zeiden het in ieder geval). Wij zelf waren stiekem best trots op onze kookkunsten, want de soep smaakte vele beter dan verwacht. Na het eten was er een feest met het hele huis. Ook erg gezellig natuurlijk!

Vandaag hebben we even een dagje om bij te komen van alle drukte, en natuurlijk uit te rusten van het feest. Volgende week zullen we vast weer allemaal nieuwe dingen plannen!