Sechseläute, de slechtste zomer ooit?!

20 april 2016 - Zurich, Zwitserland

Steeds minder vaak neem ik de tijd om een verhaaltje te schrijven, alles is wat gewoner geworden waardoor ik het gevoel heb dat er minder hoogtepunten zijn om over te schrijven. Toch doen we nog steeds heel veel leuke dingen, alhoewel ik me niet meer bij elke hoek van de straat verbaas over de mooie huizen en dikke auto’s. Aan het begin heb ik me afgevraagd of er een moment zou komen dat ik de Seilbahn (het liftje naar beneden die ik dagelijks neem naar school) saai zou gaan vinden.. Saai is het nog niet, maar als ik haast heb vind ik het echt een irritant ding als die overal stopt onderweg… ;)
De laatste keer dat ik schreef hadden we vakantie, ik zou bijna kunnen zeggen dat ik wel weer toe ben aan een vakantie, maar dat duurt nog tot de zomervakantie.

Op de laatste zondag van de vakantie ben ik met een aantal andere Erasmus-studenten naar Lausanne gereisd om daar met een team uit Zürich ons te plaatsen voor het Europese toernooi in Milaan. Ik deed mee met het voetballen, helaas zijn we bij het voetballen 2e geworden van de 7 teams en alleen het eerste team mocht naar Milaan. Gelukkig hebben we met het volleyballen gewonnen en mogen we alsnog naar Milaan met hemelvaart om daar Zwitserland te vertegenwoordigen met het volleyballen. Helaas speel ik niet mee want ik ben geen held in volleybal, maar ik mag wel toeschouwer zijn en trouwe supporter van team Zürich!

Daarmee heb ik moe maar voldaan de vakantie afgesloten, en begonnen de lessen weer. Roos en ik hebben onze eerste presentatie in het Duits gegeven, wat nog niet eens zo slecht ging volgens de klasgenoten.

Om het vakantiegevoel nog een beetje vast te houden zijn Roos en ik op een regenachtige dag samen naar een Spa gegaan in Zürich. Even een heerlijk dagje wellness met uitzicht over de stad vanaf een verwarmd zwembad op het dak. De dag daarna was het opeens weer super lekker weer, om daar goed gebruik van te maken zijn we met een aantal mensen uit ons huis gaan barbecueën op ons dakterras, met een mooie zonsondergang en een warme truien was het een heerlijke avond!

Op stage heb ik voor het eerst alleen de therapie gegeven, erg leuk om te merken dat het goed aanslaat. Vergeleken met in Nederland zijn de kinderen in therapie kinderen sociaal weinig achterstand en hebben ze vooral motorische achterstanden. Bij het kind dat ik begeleidt draait het vooral om de grafomotorische ontwikkeling, dus het tekenen en schrijven.

Het afgelopen weekend zijn Tessel en Sil langsgekomen. Erg leuk om hun een beetje mee te kunnen nemen in mijn wereldje hier. Voor het eerst een weekendje met ons drieën, en volgens mij is het voor herhaling vatbaar! Zaterdag heb ik ze mee genomen in Zürich, de stad waar het altijd mooi weer is behalve dat weekend… Maar de zon heeft zich nog even laten zien en hebben we het heel gezellig gehad met elkaar. Zondag zijn we naar Luzern gegaan, met nog meer regen dan zaterdag, maar ook dat mocht de pret niet drukken. ‘S avonds hebben we lekker bij mijn tante gegeten en heb ik hen weer uitgezwaaid.

Maandag was een speciale dag, het traditionele Sechseläute, uitgesproken als Zechseluute. Nadat we in de ochtend gewoon les hebben gehad was de middag vrij. Sechseläute is een traditie waarbij om klokslag 6 uur een enorme sneeuwman in brand wordt gestoken. Hoe langer het duurt voor het hoofd ontploft, hoe slechter de zomer wordt. Omdat het hard regende tijdens het fenomeen duurde het lang en is er dit jaar een nieuw lengterecord gebroken. Bereidt je dus allemaal voor op een slechte zomer… Naast het traditionele sneeuwpop in de brand steken, wordt er ook een enorme optocht gehouden waarin iedereen in traditionele kleding langskomt, op het paard, in een kar, dansend of gewoon lopend met muziek. Het deed me wel een beetje aan carnaval denken maar dan met traditionele kleding. Vanaf 3 tot 8 uur zijn Roos en ik buiten geweest, met een korte pauze in een caféetje, we waren aan het einde helemaal verkleumd. Maarrr we kunnen nu wel zeggen dat we bij de sechseläuten zijn geweest! (ondanks dat we door alle paraplu’s bijna niks gezien hebben.) Gelukkig werden we helemaal opgevrolijkt toen we bij een Nederlandse snackbarkraam kwamen, we hebben voor het eerst sinds we hier zijn kroket, frikandel en poffertjes kunnen eten, toch best wel heel erg lekker op zo’n moment! Normaal gesproken wordt deze traditie nog afgesloten met een barbecue op het plein, waarin iedereen zijn eigen wegwerpbarbecue en vlees meeneemt. Ik vond het broodje kroket een prima alternatief!

Gelukkig heeft dinsdag weer de zon geschenen dus was het lang niet zo’n slecht begin van de zomer. Ik heb heerlijk een rondje op mijn racefiets gemaakt. Ik ging natuurlijk veel te lekker de berg af… Dus toen kon ik weer keihard trappen de berg op. Het is erg mooi om een keer de andere kant van de berg te zien. Daar is geen grote stad maar liggen wat kleine dorpjes, is het rustig  en heel groen.

Vanaf komend weekend kan ik eindelijk een beetje gaan zeilen, ik ga zaterdag trainen met yngling varen, en hopelijk het weekend daarna een regatta (voor de niet-zeilers, wedstrijd) meedoen. Dat zal vast ooit in een volgend verhaaltje komen te staan! Liefs uit het toch weer zonnige Zürich, niks geen slechte zomer dit jaar!

1. Rachelle:
    27 april 2016
    Ik wil ooooook krokeeeeet :( :( :( :(

(leuk verhaaltje verder hihi, xxx je dekseltje xD)