Goed gedaan, je cijfer: een 5… Huuuuuh?

28 mei 2016 - Zurich, Zwitserland

Okee, nog een leuk cultuurverschilletje, cijfers… Roos en ik kregen een mail met feedback op ons verslag. Best positief de conclusie, ik zou jullie verslag gebruiken om aan andere studenten te laten zien. De beoordeling, een 5. Waarom een 5, dachten wij… Omdat ik het toch wel heel vreemd vond ben ik toch maar even gaan nakijken hoe het cijfersysteem in Zwitserland is, het gaat dus van 1 tot 6. Dat verklaart een hoop! Een 5 is dus meer iets van een 8.. Primaaaa!

Nog zoiets: Waarom heb je altijd een rood hoofd bij het sporten? Of waarom is je hoofd rood als je in de zon bent geweest, of als het warm is? Deze vraag heb ik al meerdere keren gekregen, nog steeds verbaas ik me over het feit dat anderen zich verbazen over een rood hoofd. Vandaag werd deze vraag door een Italiaan gesteld, ik dacht dat hun huid nog wel een beetje hetzelfde was, maar blijkbaar niet…

In de afgelopen weken ben ik me steeds meer bewust geworden dat ik alweer bijna terug ga. Elke keer denk ik weer, oh daar moeten we heen! Maar inmiddels hebben we niet meer voor alles tijd. We moeten keuzes maken (Alle mensen die mij goed kennen weten hoe erg ik dat vind… Vroeger liep ik huilend de speelgoedwinkel uit omdat ik een cadeautje mocht uitkiezen en niet kon kiezen tussen twee cadeautjes). Toch lukt het best goed en zijn we een klein rondreisje door Zwitserland aan het plannen met de bestemmingen waar we nog écht heen moeten, vooral de bergen en Ticino, het Italiaanse, zonnige deel van Zwitserland.

Verder ben ik een aantal weken geleden begonnen met wat zeildingetjes. Het zeilwereldje hier is toch wel anders als in Nederland. Voornamelijk volwassenen en wat ik heb gezien nog weinig jongeren. Het zijn wel leuke mensen, en ik leer eindelijk een beetje met ynglings omgaan, alleen stelt die klasse hier niet zo veel voor helaas. Ik heb nu wel veel zin om weer lekker in Nederland te gaan zeilen! Verder is mij al het vertrouwen gegeven in het lesgeven. Ik mag boten lesgeven waar ik zelf nog nooit van mijn leven in heb gezeten, en krijg motorbootjes mee met 70 pk zonder vaarbewijs (sst). Best leuk om in dat zeilwereldje kennis te maken met mensen die echt Zwitsers zijn, verder zijn de meeste van mijn contacten namelijk toch vaak ‘buitenlanders’ in Zwitserland.

Wat ik de afgelopen weken gedaan heb is weer echt veel te veel, het is ook veel te lang geleden dat ik wat opgeschreven heb.. Dus in dit verslag probeer ik de hoogtepunten even te benoemen. Allereerst ben ik een weekendje naar Milaan geweest om daar mee te doen aan de Erasmus Games. Een beetje een ingewikkeld verhaal, ik zou daar heen gaan met een volleybalteam uit Zürich om Zwitserland te vertegenwoordigen. Maar uiteindelijk bleek het voetbalteam (uit Lausanne) nog een vrouwelijke speelster nodig te hebben dus heb ik met hun deelgenomen aan het toernooi. Ik kwam daar een dag later aan omdat we eerst nog een onwijsmooie dag op de Rigi (een berg) hebben gewandeld met school. Toen ik daar ‘s avonds om half 12 alleen aan kwam had ik geen idee waar ik heen moest.. Ik heb wat mensen aangesproken en die hebben mij geholpen met de weg, ze lieten mij pas weer vertrekken nadat ze me minstens 2 waarschuwingen hadden gegeven dat de omgeving van het hostel niet veilig was voor een meisje alleen. Dat gaf vertrouwen… NOT. Naja ik ben daar veilig aangekomen en toen was ik niet meer alleen, gelukkig. Het was een heel georganiseerd weekend, dus de planning voor die avond was stappen in een van de grootste clubs van Milaan, supergaaf, voor 5000 man waar mensen dansten in kooien zoals in films. Na een leuke avond werd op de terugweg in de bus mijn mobiel gestolen. Hij is door iemand uit mijn zak gehaald. Helaas zaten daar ook mijn ID kaart en pinpas in, dus het was even onhandig overleven daarna. (Ik ben een keer zonder Roos, dat gaat ook niet goed.. ) Het toernooi zelf was een beetje een flop, het voetbalteam kwam bij de wedstrijd niet opdagen en ik stond daar dus wel met het volleybalteam, uiteindelijk hebben we met het volleybalteam de wedstrijd gespeeld, helaas verloren waardoor we uit het toernooi lagen. Ondanks dat alles heb ik het wel erg gezellig gehad, en weer veel leuke mensen leren kennen!

Doordat mijn ID ook gestolen was moest ik naar Bern om een nieuwe aan te vragen. Ik had geen pinpas en te weinig contant geld mee.. Blijkbaar kosten ID’s 2,5 keer zo veel in het buitenland. Een hele lieve man heeft mij geholpen door mij het geld te geven, voordat ik hem kon vragen om zijn rekeningnummer was hij al weg. Ik was zo verbaasd maar ontzettend blij want anders had ik nog een keer naar Bern moeten reizen en kwam mijn ID nog veel later aan. Die was er gelukkig snel! Mijn Pinpas is een ander verhaal, ik heb al 5x met de ING gebeld en mijn pinpas is, inmiddels 3 weken verder, nog steeds niet bruikbaar. Gelukkig heb ik Roos bij me! (THAAANKS ROOOOS, wat moet ik zonder je?!)

Het weekend erna zijn mijn ouders hier geweest, heerlijk even een weekendje met hun te zijn! Ondanks dat het weer  niet zo mooi was als in Nederland hebben we heerlijk genoten van de omgeving. We zijn Zürich in geweest, en ook naar de Rheinfall. Dat is de Breedste waterval van Europa, en al dat water stroomt naar ons woonbootje. Daar was het weer gelukkig ook goed, even lekker de toerist uithangen. Daarna zijn we nog naar een dorpje daar in de buurt geweest Stein am Rhein, veel mooier nog dan we hadden verwacht. Alle huisjes waren daar beschilderd, en alles was goed in oude stijl onderhouden. Al met al dus een lekker weekendje genieten!

Het volgende weekend was ook al leuk, sorry de schoolweken zijn ook boeiend, maar daar valt niet zo veel over te schrijven volgens mij.. ;) Nadat ik op vrijdagavond zeilles gegeven had zijn we nog ergens in een gezellig Russisch caféetje wat gaan drinken. Zaterdag ben ik samen met Spiek, onze mede-hollander in dit huis, gaan fietsen naar Winterthur, zo’n 55 km op en neer. Het was een lekker tochtje, alleen het einde was volledig berg op, achteraf geeft het wel voldoening, maar tijdens het fietsen heb ik die fiets toch wel gehaat. Maar goed, we zijn weer boven op de berg bij ons gele huisje uitgekomen! Die zondag zijn we met de klas van ons Swissmoduul naar Lausanne en Genève geweest. Het was superlekker weer, en ondanks dat het wat veel was op een dag hebben we wel weer meer van Zwitserland gezien en ervan genoten! Het zijn allebei mooie steden, en Lausanne heeft veel trappetjes dus ga de dag ervoor niet te ver fietsen, haha.

Komende week gaat de laatste week van school in, en ook de afgelopen week bestond al een beetje uit afronden en, WOW, afscheid nemen. We hebben al een eindevaluatie gehad, en gister hadden we onze laatste keer Swissmodule. Het was wel weer een heerlijke dag om af te sluiten, 26 graden en een lekker zonnetje. De afsluiting was met een excursie in Zürich-west, een nieuw deel van Zürich waarvan ik het jammer vind dat ik het nu pas heb leren kennen. Wat een heerlijk industrieel modern hippie gebied! Aan het einde van de dag zijn we met een aantal klasgenoten, nog terug gegaan naar het mooiste plekje van Zürich-west, een biologische tuin waarin iedereen vrij mag komen, gebruik mag maken van de barbecues, het hout en alle voorzieningen, waaronder een pizza-oven. Zoiets moet ook echt in Nederland komen! We hebben zelf onze pizza’s gebakken in een echte steenoven, met een klein beetje hulp van anderen. Het was echt even back to basic daar, net een camping waar een afwasplekje is, iedereen mag alles wat daar is gebruiken als je het maar netjes achterlaat en een zelfgekozen bedrag in een potje doet als bedankje.

Ik ga nog even een paar weekjes genieten van de heerlijke, totaal andere, vrijheid in dit land!

Liefs en tot megasnel!

1. Merel:
    28 mei 2016
    Heeeee Nooor! Wat een leuk verhaal heb je geschreven. Jemig, jij maakt van alles mee daar. Leuk hoor. Je zit in ieder geval niet stil en je hebt je racefiets niet voor niets meegenomen :) En wat gaaf dat je daar bezig bent met dingen rondom zeilen, helemaal jou ding. Nog paar weekjes en dan kun jij weer naar Friesland ^^
    Stiekem ben ik ook wel benieuwd naar verhalen over de studie wat je daar nu doet. Leerzaam?
    Kom maar snel weer terug. Huize Zwolle mist je wel hoor, ondanks dat Mirte hartstikke leuk is! Het idee van een extra kamer bouwen in de schuur blijft nog steeds een goede oplossing haha!
    Liefst je huisgenootje
  2. Arhur:
    28 mei 2016
    Man als ik alles al lees word ik moe. Zo te lezen een goede tijd in Zwitserland . Fijn!
    Geniet nog even en een goede terugreis.
    Misschien moet je papa en mama maar vragen om een pizza oven in de tuin te zetten:).
    Nog een fijne tijd.
    Gr Arthur